قدس آنلاین/هادی زهرایی: یکی از مهمترین محورهای مواصلالتی وترانزیتی وگردشگردی استان خراسان رضوی محور قوچان باجگیران درگز است که به دلیل وضعیت بد آسفالت آن گلایه هایی را بوجود آورده است.

وجود مرز لطف آباد و باجگیران با کشورترکمنستان ،عبور کامیونهای ترانزیتی و صادراتی ،حضور گردشگران داخلی و خارجی ، رفت و آمد  اهالی روستاییان بخش باجیگران و تعدادی از روستاهای بخش مرکزی به قوچان به عنوان مرکز شهرستان  در این جاده اهمیت رسیدگی به این جاده را دوچندان کرده است.

 

اجبار به استفاده بیش از حد از ترمز

یکی از رانندگان ایرانی در این مسیر که محموله های ترانزیتی را جابجا میکند به خبر نگار ما می گوید: بدلیل عبور کامیون ها از این مسیر و کوهستانی بودن آن مجبوریم بارها از ترمز استفاده کنیم که این امر باعث آسیب رساندن به آسفالت  و ایجاد حفره و یا جمع شدن بخشی از آسفالت میشود.

وی اظهار می دارد: در بعضی از قسمتهای جاده یک لاین کامل خراب است و این امر در بعضی از موارد باعث ایجاد تصادف به علت انحراف به چپ می شود.

 وی یادآور می شود: توریستهای زیادی در این جاده تردد می کنند که به مسیر آشنا نیستند و در برخی از مناطق بعلت خرابی آسفالت شاهد انحراف خودروی آنها از جاده واژگون شدنشان بودیم.

یکی از  اهالی این مسیر می گوید: هر ساله اداره راه  اقدام به لکه گیری این مسیر می کند که بعد از مدتی این لکه گیری باعث تخریب بیشتر جاده و در بعضی از نقاط مانند سرعت گیر عمل می کند.

 

عبور وسایل سنگین و ایجاد شیار

یکی از گردشگران داخلی از ایجاد شیار در گردنه ها به واسطه عبور وسایل نقیله سنگین اشاره می کند و می گوید: این شیارها باعث آسیب رساندن به خودروهای عبوری می شود.

وی می افزاید: در این منطقه نقاط بکر طبیعی وجود دارد و تعطیلات آخر هفته می تواند پذیرای علاقه مندان بسیاری  باشد اما بدلیل وضعیت بد جاده کمتر کسی حاضر به تردد در این مسیر می کند.

وی اظهار می دارد: به نظر من اداره راه میتواند با یک سرمایه گذاری در این راه و گرفتن عوارض،  هزینه های مرمت و بهسازی جاده را تامین کند.

 

 راههای حوزه استحفاظی باجگیران و درگز نیازمند روکش و بازسازی

در همین حال رییس نمایندگی راه و شهرسازی باجگیران در گفتگو با قدس می گوید: از مجموع 310 کیلومتر راههای مواصلاتی راه و شهرسازی باجگیران 100 کیلومتر آن بدلیل فرسودگی ناشی از عمر بالای آسفالت جاده ها نیاز به مرمت، بهسازی و روکش آسفالت دارند.

محسن نیک اختر  تصریح می کند: با توجه به سهم بالای تردد ماشین آلات سنگین و ترانزیتی بودن راههای حوزه استحفاظی این نمایندگی و همچنین شرایط خاص جوی منطقه که جزء سردسیرترین نقاط کشور بوده و تمامی طول راههای آن در مناطق کوهستانی و صعب العبور قرار دارد، ضرورت رسیدگی به وضعیت آسفالت جاده های مذکور را دوچندان کرده است.

وی یادآور شد:این موضوع جزء اولویت های اول برنامه راهداری این نمایندگی قرارگرفته است که امیدواریم با دریافت اعتبار لازم پروژه و روکش آسفالت این مسیر را در سال جاری آغاز کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت های کم نظیر مرز باجگیران ولطف آباد  در حوزه ترانزیت و توریسم می افزاید: با توجه به اهمیت ترانزیت کالا و توریسم به آسیای میانه از طریق مرزباجگیران و لطف آباد  و همچنین ضرورت رونق صنعت گردشگری به دلیل وجود پتانسیل های بالا و طبیعت بکر و زیبای این منطقه ضرورت توجه هرچه بیشتر مسئولان به حوزه راهداری باجگیران احساس می شود.

گفتنی است: مسیر قوچان به باجگیران - درگز شامل بخش های قوچان تا امام قلی 35 کیلومتر و از امام قلی تا ابتدای حوزه درگز 15 کیلومتر و 50 کیلومتر تا باجگیران دارد که این مسافت ها نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.